Curriculum ontwikkelen

Veel scholen zoeken naar manieren om hun curriculum (opnieuw) te ontwikkelen. Het doel is meestal om het onderwijs toekomstbestendig te maken. Leerlingen nog beter op hun toekomstige rol in de maatschappij voorbereiden.

 

De goede ideeën en voornemens zitten vaak al in de schoolvisie verpakt. Het vertalen naar de praktijk blijft de grote uitdaging. Hoe ontwikkel je een nieuw curriculum?

Curriculum ontwikkelen is loslaten

Op diverse scholen wordt door groepen leraren gewerkt aan het anders organiseren van het onderwijs. De wens is dat leerlingen voor alle vakken ontwikkelingsgericht kunnen leren, waarbij het benutten van een groot talent en/of juiste hulpvragen van nature zijn ingebouwd. Of ze willen meer werken vanuit leerdoelen, formatief handelen, vakoverstijgend werken of meer focus op onderzoekend leren. Het zijn allemaal wensen die uitnodigen om het huidige curriculum tegen het licht te houden.

 

In het zoeken naar wegen om tot een nieuw, verbeterd aanbod te komen, is het vaak lastig los te komen van de bestaande patronen. Zo heeft elk vak vaak een eigen methode en vaste volgorde in de te behandelen onderwerpen. Het oude, vertrouwde loslaten is lastig.

 

Curriculum ontwikkelen en alles wat daarbij komt kijken

Waar moet je verder aan denken bij het ontwikkelen van je curriculum? Het ontwikkelen van een nieuw curriculum omvat verschillende stappen, waaronder het identificeren van de doelstellingen, het kiezen van de onderwijsmethode, het ontwerpen van het curriculum, het betrekken van belanghebbenden, het testen en evalueren van het curriculum en de implementatie en het onderhoud ervan. Het is een voortdurend proces dat flexibiliteit en openheid voor feedback van belanghebbenden vereist om succesvol te zijn.

Houvast met IMYC of Curriculum 10-14

IMYC (voor onderbouw VO) en Curriculum 10-14 (voor tienerscholen) zijn een curriculum en concept in één. Het curriculum bestaat uit thema’s, die elk opgebouwd zijn rondom een ‘Big Idea’. Dit is een uitdagend concept dat fungeert als het cement tussen het persoonlijke, interpersoonlijke en vakinhoudelijke leren.

 

Het voordeel van beide curricula is dat je heel dicht bij het curriculum kan blijven of juist niet. De curricula zijn flexibel in gebruik Met andere woorden: docenten die behoefte hebben aan meer houvast blijven dicht bij de voorgestelde activiteiten. De creatieve geesten kunnen breder uitpakken, zonder hun collega’s te verliezen. De connectie tussen het thema en de onderlinge vakken blijft steeds aanwezig. Het onderwijsconcept dat je in huis haalt laat zich vertalen in de behoeften van de school en individuele docenten.

Je curriculum ontwikkelen met IMYC of 1014 als basis

IMYC en Curriculum 10-14 kun je bij het (opnieuw) ontwikkelen van je curriculum als basis gebruiken. Zo hoef je niet bij nul te beginnen in het ontwerpproces. Het rijke materiaal ondersteunt ontwikkelgroepen, onder andere, bij:

 

  • het invullen van de lessen
  • bij het begeleiden van het leerproces
  • bij het werken vanuit leerdoelen
  • formatief evalueren
  • vakoverstijgende projecten

 

Welke leeractiviteiten gekoppeld worden aan de leerdoelen die aan de orde zijn, is een keuze van de docent. Je kunt kiezen uit de suggesties in de taken van IMYC of Curriculum 10-14. Als de leraar de voorkeur geeft aan zelf bedachte activiteiten of activiteiten uit een methode, kan dat ook. Als leraar weet je natuurlijk het beste wat je leerlingen nodig hebben. De leraar blijft dus de regisseur van het leerproces en het onderwijsaanbod dat leerlingen optimaal voorbereidt op hun toekomst!

 

Nieuwsgierig?

Heb je hulp nodig bij het ontwikkelen van je curriculum? Of wil je gewoon inspiratie opdoen. Kijk gerust eens rond op onze website of die van Curriculum 10-14. Met al je vragen helpen we je graag verder via info@imyc-nederland.nl
 
Volg ook onze nieuwsbrieven of abonneer je via de sociale media op IMYC/Curriculum 10-14 als je op de hoogte wilt blijven. Er zijn geregeld digitale Community-bijeenkomsten waar je van harte welkom bent.
 
Aanmelden voor de nieuwsbrieven

IMYC
Facebook | LinkedIn | Instagram

Curriculum 10-14
Facebook | Instagram
 

Meer lezen over IMYC en het onderwijs

'Het onderwijs van Great Learning Nederland gaat naast vele jaren onderwijservaring wereldwijd uit van onderzoeken uit de hersenwetenschap.'