Zo nu en dan gaan we de diepte in en schrijven we een blog of artikel. Volg ook onze nieuwsbrieven of abonneer je op IMYC via je favoriete sociale mediakanalen. Dan mis je zeker niets!
Webinar: ‘Kennismaken met IMYC’
30 oktober 2024
Op 20 november is er een webinar voor iedereen die meer over IMYC wil weten. In een klein uur ervaar je de meerwaarde van IMYC.
De doorlopende leerlijn en de systeemfout
10 oktober 2024
Iedereen wil bewust of onbewust een doorlopende leerlijn. Het probleem ligt echter bij het systeem en de organisatie van ons onderwijs.
Visie op leren en ontwikkelen? IMYC helpt!
1 oktober 2024
IMYC is zowel een curriculum als een onderwijsconcept. In beide hoedanigheden verrijk je de visie op leren en ontwikkelen.
Wat is formatief evalueren? (met IMYC)
1 september 2024
Op veel scholen bestaat de wens om formatief evalueren in te voeren. Wat is formatief evalueren eigenlijk? En hoe helpt IMYC daarbij?
Waarom IMYC aansluit bij de ontwikkeling van het tienerbrein
1 februari 2024
Door vallen en opstaan leren tieners wie ze zijn en hoe ze zich verhouden tot hun omgeving en de wereld. IMYC onderscheidt 6 key needs.
Waarom IMYC het antwoord is op veel onderwijsvraagstukken in het VO
25 maart 2023
Het is weer tijd om een jaarplan voor het nieuwe schooljaar te schrijven. Zeker, geen gemakkelijke klus voor menig VO-leidinggevende.
Goed onderwijs is samenwerken met je collega’s
18 oktober 2022
Het lijkt zo simpel: het voortgezet onderwijs als plek waar collega’s met elkaar samenwerken. Toch gebeurt het nog te weinig.
Vakoverstijgend onderwijs en vakintegratie
16 oktober 2022
Vakoverstijgend onderwijs of vakverbindend onderwijs zijn meer dan een onderwijshype. Ze zijn er om een goede reden.
(Wereld-)burgerschap in het voortgezet onderwijs
3 september 2022
Hoe krijgen we meer burgerschap in het voortgezet onderwijs? Door actief burgerschap en sociale cohesie kunnen mensen plezierig samenleven.
Mini-unit Sustainability
1 augustus 2022
IMYC of Curriculum 10-14 ontdekken in één week? En werken aan de duurzame ontwikkelingsdoelen? Dat kan met de mini-unit Sustainability!
Hoe IMYC met IPC samenwerken in Apeldoorn
19 april 2022
IPC en IMYC zijn beide onderdeel van de doorgaande leerlijn van Great Learning. Dat bracht deze Apeldoornse scholen op het idee om de handen in elkaar te slaan.
Tienerbrein-onderwijs: eigenaarschap & zelfregulering
1 februari 2022
We onderscheiden zelfregulering en eigenaarschap als nieuwste en zesde key need van het tienerbrein in het IMYC-onderwijs.
De doorgaande leerlijn van 2,5 tot 15 jaar
13 januari 2022
Wat is een doorlopende of doorgaande leerlijn? En hoe maak je die mogelijk met IEYC, IPC, Curriculum 10-14 en IMYC?
Leren leren, 21st Century Skills en persoonlijke leerdoelen met elkaar verbinden
30 juni 2021
Een leven lang leren. Het geldt voor onszelf en zeker voor onze leerlingen. Maar hoe belangrijk is het eigenlijk?
Panora Lyceum: een school met lef!
14 juni 2021
Het Panora-Lyceum uit Doetinchem werkt met IMYC! Het is een tweetalige openbare school met mavo, havo, atheneum én gymnasium.
Hoe IMYC het thema ‘duurzaamheid’ geïntegreerd heeft
9 juni 2021
De duurzame ontwikkeldoelen van de VN zitten integraal in het IMYC-curriculum verwerkt. Er is ook een mini-unit Sustainability.
IMYC en de visie van Gert Biesta
15 april 2021
Hoe sluiten de concepten IMYC en Curriculum 10-14 aan op de drie domeinen en visie van Gert Biesta? In deze blog doen we het uit de doeken.